De 5 beste alternatieven voor Google Analytics

door | 31-03-2022

Google analytics wordt door veel bedrijven gebruikt en is een handige tool om inzicht te krijgen over het verkeer op jouw website. Toch zijn er veel mensen die Google Analytics geen handig programma vinden en daarom zijn hier ook veel alternatieven voor. Dit zijn volgens ons de 5 beste. (Niet op volgorde)

Wat is er mis met Google Analytics?

Google analytics is een prima programma, maar soms bevinden gebruikers hier alsnog problemen mee. Het grootste probleem bij de meeste is dat het een lastig te gebruiken programma is, het is niet heel beginners vriendelijk en er komt super veel informatie op je af. Google biedt hier wel cursussen over aan maar niet iedereen heeft tijd om het uitgebreid te leren. Daarnaast kan er door het gebruik van Google Analytics veel data worden misgelopen omdat de bezoekers goedkeuring moeten geven om hun te mogen tracken, wanneer dit dus wordt geweigerd kan je ze niet meer volgen. Tot slot bevinden veel mensen irritatie aan de constante updates van Google Analytics.

De 5 beste alternatieven voor Google Analytics

 

1. Woopra

Woopra richt zich op vier hoofdcategorieën van datagegevens: mensen, klantreizen, trends en klantbehoud. Het idee is om de acties van gebruikers beter te begrijpen door hun klantreis over meerdere touchpoints te definiëren, zodat je het klantbehoud kunt verhogen.

Woopra biedt ook one-click integraties aan met andere systemen, bijvoorbeeld met Google Ads, zodat je al jouw gegevens op één plek kunt krijgen.

https://www.woopra.com/ 

Woopra

2. Foxmetrics

FoxMetrics brengt web analytics naar een hoger niveau. Het stelt je in staat om zelf datamodellen te maken, zodat je met je analyse een niveau hoger kunt gaan dan met Google Analytics. Het programma is daarom wel het best voor meer gevorderde gebruikers die bekend zijn met SQL.

Zodra de modellen zijn gemaakt, kan je overzichtelijke dashboards maken en zelf waarschuwingen instellen wanneer het systeem afwijkingen detecteert, zodat je in realtime weet wat er allemaal gebeurt.

In de analyse krijg je informatie over: sessies, gebruikers, welke pagina’s er bezocht zijn en nog meer.

https://www.foxmetrics.com/ 

Foxmetrics

3. mixpanel

Mixpanel verschilt enigszins van de traditionele web analytics tools omdat Mixpanel ervan uit gaat dat de acties van de bezoeker belangrijker zijn dan het daadwerkelijke aantal pagina bezoeken. 

Met dat in het achterhoofd kunnen er gebruikersstromen gebouwd worden die in kaart brengen hoe gebruikers door je producten en websites navigeren. Met Mixpanel kan je ook op een gebruiksvriendelijke manier segmenteren, zodat je gemakkelijk waardevolle inzichten kunt ontdekken.

Mixpanel wordt vooral gebruikt door organisaties die een product aanbieden en willen door middel van deze tool de sales funnel verbeteren door bijvoorbeeld een omleidingstest te doen.

https://mixpanel.com/ 

 

4. Piwik PRO analytics suite

Piwik PRO Analytics Suite (PPAS) is een goed alternatief voor Google Analytics met geavanceerde privacy-functies. Het is een goede keuze voor sectoren die gebruik maken van gevoelige informatie zoals de overheid, gezondheidszorg en financiële instellingen die klantinformatie met speciale voorzichtigheid moeten behandelen.

Je kan PPAS gebruiken om gebruikersgedrag te volgen op desktop, mobiel, apps en intranet. PPAS geeft je ook volledige controle over je gegevens en de manier waarop ze worden opgeslagen. De Piwik PRO Consent Manager kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de gegevens die verzameld zijn in lijn zijn met alle relevante wetten

https://piwikpro.nl/ 

5. Matomo

Matomo biedt een hele hoop functies aan die te vergelijken zijn met Google Analytics en zelfs de functies van Google Analytics soms overtreffen.  Deze functies zijn bijvoorbeeld: web analytics, heat maps en SEO performance, je krijgt bij Matomo een volledig beeld om je datagedreven marketing inspanningen te informeren. 

Het handige van Matomo is dat je kan kiezen voor on-premise of cloud-hosted opties, wat betekent dat je volledig eigenaar bent van de data. Het grootste verschil met Google Analytics is dan ook dat Matomo de data niet voor eigen doeleinden gebruikt.

https://matomo.org/  

 

Dit zijn maar 5 alternatieven voor Google Analytics maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Als je opzoek bent naar een alternatief oriënteer je dan goed op de prijs en ook welke functies bepaalde tools aanbieden. Welke tool het best voor je is verschilt namelijk ook wat voor organisatie je hebt. Test verschillende opties en kijk welke tool voor jou het beste werkt.