De betekenis van Total addressable market analysis.

Wat is een total addressable market analysis?

Een total addressable market analysis is zoals de naam al zegt een analyse van de totale markt die je kan bereiken. De total addressable market (ook wel TAM) zijn de potentiële inkomsten als iedereen die een vraag heeft naar jouw diensten- of productsoort ook daadwerkelijk jouw producten of diensten aanschaft. Dit is natuurlijk een onrealistisch doel, aangezien niet iedereen die vraag heeft naar een product ook uiteindelijk overgaat tot het kopen van dat product, en daarnaast heb je natuurlijk ook te altijd te maken met concurrentie. Je maakt dan ook vanuit deze total addressable market altijd een of meerdere doelgroepen waarvan je wel denkt dat het realistisch is om ze te bereiken. Ondanks dat je nooit de hele total addressable market zal bereiken, is het toch aan te raden om voordat je begint met het verkopen van jouw producten of diensten een TAM analyse te maken, aangezien je dan een goed beeld hebt wat de totale markt is, hoeveel procent van die markt je denkt te kunnen bereiken en waar je naar moet streven voor in de toekomst.