Wat is geolocation?

Geolocation is een vorm van op locatie gebaseerde targeting. Geolocation maakt gebruik van IP-adressen, in tegenstelling tot het GPS signaal waar geofence campagnes gebruik van maken. Geofence campagnes zijn dus nauwkeuriger dan geolocation campagnes, maar voor brede marketing kan geolocation een uitermate effectieve manier van targeten zijn. Door middel van geolocation kan je ervoor kiezen om een bepaald gebied te markeren, en alleen de advertenties te vertonen aan de mensen in dat gebied. De grootte van deze gebieden verschilt. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om heel Noord-Holland te targeten, maar je kan er ook voor kiezen om een specifieke wijk of zelfs een postcode te selecteren. Een nadeel van het targeten op basis van IP-adressen, is dat het soms lastig te bepalen is hoe betrouwbaar het is. Als iemand een VPN aan heeft staan van Amerika zal die persoon bijvoorbeeld al de advertentie niet te zien krijgen, ondanks dat hij/zij wel in de geolocation zone woont. Of mensen die niet in de geolocation wonen, maar hun IP-adres via een bedrijf gaat dat zich in die geolocation bevindt, waardoor die mensen (onterecht) toch de advertentie vertoond zullen krijgen. Over het algemeen zal de geolocation overigens vaak wel betrouwbaar zijn.