Wat is CTR?

CTR betekent letterlijk Click Through Rate. De CTR is een manier om prestaties te meten, bijvoorbeeld de prestatie van jouw advertentie of jouw SEO (zoekmachineoptimalisatie). Een simpele definitie van de Click Through Rate is het percentage mensen dat klikt op wat ze te zien krijgen, zoals een advertentie banner. De manier waarop CTR wordt berekend is eenvoudig. Het is het aantal kliks gedeeld door het aantal weergaven x 100. Stel je hebt een Google Search advertentie lopen die de afgelopen maand 5000 keer vertoond is, en waar 250 keer op is geklikt, dan is de CTR van die advertentietekst dus 250/5000 * 100 = 5%.

CTR op verschillende platformen

Het is moeilijk te zeggen vanaf welk percentage de click through rate ‘goed’ is. Dit hangt namelijk af van meerdere aspecten, zoals op wat je het meet, of het een advertentie of een organisch zoekresultaat is, op welk kanaal de advertentie wordt vertoond, en wat voor soort onderneming je hebt. Op Google Search Ads wordt een CTR van 2% bijvoorbeeld als gemiddeld gezien, terwijl dit bij een display banner een extreem hoge CTR zou zijn. Een gemiddelde click through rate van display banners zit rond de 0,1 procent. De reden van dit verschil is dat mensen bij Google Search Ads op zoek zijn naar iets wat jij aanbiedt. Ze vullen namelijk zelf zoekwoorden in die ervoor zorgen dat jouw advertentie vertoond wordt. Display banners probeer je natuurlijk altijd zo goed mogelijk te targeten op een doelgroep, waardoor je de grootste kans hebt dat mensen op jouw advertentie klikken, maar feit blijft dat mensen niet op zoek zijn naar de display banner, maar dat het vertoond wordt wanneer mensen gebruik maken van websites of apps. Hierdoor is de kans veel kleiner dat mensen op de advertentie klikken dan bij Google Search advertenties waar ze zelf naar zoeken. De click through rate van sociale media, zoals Facebook, ligt gemiddeld tussen de CTR van de display banners en de Google Search advertenties in. Bij de CTR van organische zoekresultaten zien we logischerwijs dat hoe hoger je gerangschikt bent op Google, hoe hoger de Click Through Rate is.

Wat zijn de voordelen van een hoge CTR?

Naast het feit dat het natuurlijk fijn is als er veel mensen op jouw advertentie klikken, en jij daardoor dus meer bezoekers op je website/app krijgt, wat weer kan leiden tot meer conversies en meer winst, is een hoog CTR voor Google ook van belang. Als jouw Google Search advertentie namelijk een hoge Click Through Rate heeft, dan zal Google deze advertentie als belangrijk zien, en kan dit ervoor zorgen dat je hoger komt/bovenaan blijft staan met jouw advertentie. Dit werkt ook omgekeerd, als jouw advertentie een hele lage CTR heeft zal Google denken dat mensen de advertentie niet goed vinden, waardoor jouw advertentie lager komt te staan bij Google Search. Hierom is het van belang jouw advertentie goed in de gaten te houden en bijvoorbeeld wekelijks te analyseren en te optimaliseren. Als een advertentietekst een lage click through rate heeft is het aan te raden om het een en ander aan jouw advertentie te wijzigen, zodat je CTR hoger wordt, voordat Google jouw advertentie niet meer als relevant genoeg ziet, en je lager wordt gerangschikt. Ditzelfde geldt ook voor organische zoekresultaten (SEO) bij Google. Ook kan je de click through rate goed gebruiken bij A/B testen. Bij A/B testen test je bijvoorbeeld twee advertenties, of twee webpagina’s, met een aantal verschillen tussen beide. Stel je doet een A/B test voor een Facebook advertentie, en bij advertentie A is er een CTR van 4% en bij advertentie B een CTR van 0,5%. Dan is de click through rate een goede indicator om te stellen dat advertentie A effectiever is dan advertentie B.

Zitten er ook nog nadelen aan het gebruiken van CTR?

Het nadeel van het analyseren van de click through rate is dat het niks zegt over conversies. Stel je hebt een display banner waarbij het doel is om zo veel mogelijk conversies te bereiken. De advertentie heeft een vrij hoge CTR met 0,3%, maar er zijn 0 conversies. Hier kan je ondanks de hoge CTR niet zeggen dat de advertentie goed loopt. Daarom is het ontzettend belangrijk om tijdens het analyseren van je campagnes altijd goed de kwaliteit van het verkeer in de gaten te houden. Hoe je dit doet verschilt per platform. Als je adverteert via Google Search Ads, analyseer je de kwaliteit van het verkeer aan de hand van de zoektermen waar mensen op zoeken. Hiermee kan je ontdekken of de mensen die op jouw advertentie klikken echt zochten op producten/diensten die jij aanbiedt. Adverteren via sociale media als Facebook werkt uiteraard niet met zoektermen. Hierbij kun je bijvoorbeeld achter de kwaliteit van het verkeer komen aan de hand van demografische kenmerken. De demografische kenmerken van je verkeer kan je analyseren door middel van een ‘demographic traffic analysis‘, waarbij je erachter kan komen of de demografische kenmerken, zoals inkomen, van de mensen die op jouw advertentie klikken, aansluiten bij wat jij aanbiedt. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een ‘user session recording‘ om achter de kwaliteit van het verkeer te komen. Dat houdt in dat je van de mensen die op jouw advertentie geklikt hebben, precies kan zien wat zij gedaan hebben op jouw website. Hiermee kan je analyseren of je wel de juiste doelgroep bereikt met jouw advertenties. Als je ziet dat veel mensen die op de advertentie klikken meteen de website verlaten kan je of de website aanpassen, of aanpassen aan wie je de advertentie wilt vertonen.

Kortom, staar je nooit zomaar blind op de click through rate, maar kijk naar de CTR in combinatie met de kwaliteit van het verkeer dat op de advertentie klikt. Neem de CTR wel altijd mee als een van de onderdelen om het succes van de campagne te meten. Het is natuurlijk nog altijd zo dat je liever een hele hoge CTR hebt dan een hele lage CTR.