Wat is een Audience Marketplace?

Een Audience Marketplace is een platform voor het binnenhalen en beheren van data en maakt deze data beschikbaar voor andere platformen. Dit kan ervoor zorgen dat je jouw advertenties heel specifiek kan targeten op jouw doelgroep. In de audience marketplace worden mensen ingedeeld in bepaalde categorieën, waar er veel verschillende van zijn, zoals iedereen met een huisdier, iedereen met een vermogen van boven de 500.000, milieubewuste investeerders, mensen zonder kinderen en ga zo maar door. De mensen worden op basis van talloze criteria ingedeeld in een bepaalde categorie. Een van die onderdelen is online shopgedrag. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar Adidas sneakers, dan is de kans groot dat je twee dagen later op een andere website, zoals een nieuwswebsite, ‘ineens’ een advertentie krijgt voor sneakers. Dit kan komen doordat je (automatisch) aan een categorie in de audience marketplace bent toegevoegd. Jouw online shopgedrag, het zoeken naar Adidas sneakers, wordt opgeslagen, vervolgens heeft een adverteerder die sneakers verkoopt een audience van ‘mensen die geïnteresseerd zijn in sneakers’ toegevoegd aan zijn targeting, waardoor mensen die online op zoek zijn geweest naar sneakers nu een advertentie vertoont krijgen van sneakers.