De B2B Sector

De B2B sector loopt nog erg achter op het gebied van marketing vergeleken met de B2C sector.

Ten onrechte denken B2B bedrijven vaak dat hun klanten niet online te vinden zijn. Er wordt nog vaak gedacht dat de klanten meer behoefte hebben aan fysiek contact en dus is de online marketing meestal niet een prioriteit, terwijl het wel heel belangrijk is.

In de B2B wereld is er een verschuiving van de fysieke aanpak naar de digitale aanpak die mede door corona plaats vindt.

Ook wordt er in de B2B wereld steeds minder gebruik gemaakt van koude leads maar wordt er meer gewerkt aan het opbouwen van relaties.

Daarnaast zullen marketeers leren om meer datagedreven te werken zodat ze hypergerichte campagnes en gepersonaliseerde klantervaringen kunnen creëren.

Uitdagingen

De juiste doelgroep bereiken

Een probleem dat vaak terugkomt in de B2B sector is dat bedrijven het lastig vinden om hun juiste doelgroep te vinden en ook te bereiken. Omdat B2B bedrijven hele specifieke klanten hebben is dit vaak lastig, een algemene advertentie online zetten zal dus niet werken omdat er veel mensen helemaal geen bedrijf hebben, of niet in de juiste sector. Het heeft geen nut om de advertentie te laten zien aan mensen die geen potentiële klanten zijn. Door middel van tools als strong GPS Geofencing of Domain targeting advertising is het toch mogelijk om bepaalde doelgroepen die lastig te formuleren zijn, toch te bereiken.

Digitalisering

B2B bedrijven lopen vaak achter op digitaal gebied vergeleken met B2C bedrijven. Veel B2B gebruiken nog oude methodes en hebben hun online marketing niet up-to-date. Net als in andere sectoren verschuift ook in de B2B sector de aandacht van fysiek naar online, en veel B2B bedrijven blijven hier op achter. Het is voor B2B bedrijven net zo belangrijk om de website en de social media op orde te hebben als in andere sectoren.

 

Het opslaan en gebruiken van data

Data is een steeds belangrijkere term binnen de marketing. Bijna elk bedrijf gebruikt data, maar vaak nog niet op een optimale manier. Om bepaalde tools, strategieën of tactieken te bepalen is het altijd handig om dit te doen aan de hand van je data. Door het gebruik van deze data kan je bijvoorbeeld gepersonaliseerde klantervaringen bieden en ook gepersonaliseerde advertenties voor belangrijke (potentiële) klanten opstellen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van account based marketing. Deze tool maakt het mogelijk om te adverteren op een bepaald bedrijf.

Sales en Marketing op elkaar afstemmen 

Binnen veel bedrijven is er een aparte sales afdeling en een aparte marketing afdeling. Daarom is het belangrijk om de communicatie goed te laten verlopen zodat er de sales personen dezelfde personen targeten dan waar de marketing afdeling op richt. Daarnaast kan sales juist aangeven welke groepen geïnteresseerd zijn zodat de marketing afdeling gerichte advertenties kan plaatsen.

EEN SELECTIE VAN ONZE
DATA GEDREVEN TECHNIEKEN

DEMOGRAPHICS BASED TARGETING

CRO

HEAT MAPPING

GPS GEOFENCING

DOMAIN TARGETED ADVERTISING

USER SESSION RECORDING

TAM ANALYSIS

IN-SESSION PERSONALIZED EXPERIENCES

SKILL BASED TARGETING

INTEREST BASED TARGETING

IMPRESSION BASED RETARGETING

DEMOGRAPHIC TRAFFIC ANALYSIS