Wat is de Champion/Challenger test?
Een Champion Challenger test is een manier om prestaties te vergelijken van verschillende operationele beslissingen binnen het aankoopproces van klanten. Een Champion Challenger Test lijkt erg op een A/B Test. Er wordt net als bij de A/B Test vergeleken wat het best werkt maar bij de A/B test worden 2 opties met elkaar vergeleken op hetzelfde moment. Bij de Champion Challenger test is er 1 kampioen en worden er steeds nieuwe challengers gemaakt die misschien beter opereren dan de Champion. Je kan het vergelijken met een bokskampioen die wordt uitgedaagd om zijn titel te verdedigen, als de challenger wint is hij de nieuwe champion en is hij dus de beste.
Waarom de Champion/Challenger test in plaats van de A/B test?
Het grootste verschil is dat je bij een A/B Test beide opties ‘koud’ tegelijk meet. Hiermee wordt bedoeld dat je nog niet goed weet welke goed gaat werken, als ze überhaupt goed gaan werken. Bij een Champion Challenger Test gaat dit dus anders. Je weet vantevoren al dat de huidige Champion de beste optie is. Wanneer een andere Challenger de Champion wilt worden moet hij beter worden dan de beste optie, dit betekent dus dat je altijd volledige optimalisatie hebt.
Hoe werkt de Champion/Challenger test?
Met de Champion/Challenger test stop je met het gokken van de juiste operationele beslissingen, maar weet je zeker wat de juiste keus is. 2 of meer concurrerende opties worden online gezet om te vergelijken welke het beste werkt. Ook kan het operationele team het aantal te testen opties zelf bepalen.
De Champion/Challenger test kiest de strategie die bijgehouden moet worden en vergelijkt alle concurrerende opties met elkaar. Eventuele slecht presterende opties kunnen stopgezet of aangepast worden. De prestaties kunnen realtime gevolgd worden en dus kunnen de opties goed geëvalueerd worden.
Waarom de Champion/Challenger gebruiken?
De Champion/Challenger test is belangrijk voor bedrijven die hun werkwijze moeten herzien. Het is de ideale test als je opzoek bent naar optimalisatie voor een bepaalde strategie. In de marketingwereld wordt de Champion/Challenger test bijvoorbeeld gebruikt voor adverteren. Een bestaande advertentie wordt dan vergeleken met nieuwere versies en wordt er gekeken of deze het beter doen, indien dit zo is wordt die advertentie de ‘champion’. Vaak wanneer bedrijven gebruik willen maken van nieuwe modellen kijken ze altijd naar historische gegevens om te kijken hoe goed de nieuwe modellen werken vergeleken met vroeger. Alleen met deze vergelijkingen kan je niet de impact meten van nieuwe modellen, terwijl de Champion/Challenger test dit wel kan.