Wat is brand based advertising?

Brand based advertising is een manier van marketing uitoefenen waarbij je volledig gericht bent om jouw merk te vergroten. Conversies zijn hier niet het belangrijkste doel. Daarentegen zijn doelen zoals naamsbekendheid, klantloyaliteit, merkherkenning en relaties opbouwen met klanten enorm belangrijk. Je wilt zoveel mogelijk de aandacht van mensen verkrijgen met advertenties en daarmee jouw merk laten groeien. Het is altijd goed als mensen producten van jouw kopen, maar bij deze vorm van marketing gaat het echt vooral om de groei van jouw merk en niet perse om het direct laten groeien van jouw portemonnee. Belangrijke aspecten van brand based advertising is dan ook dat alles er goed uitziet, zo moet je bijvoorbeeld een mooi logo, een goede naam en een pakkende slogan hebben.

WAAROM brand based advertising?

In het algemeen wordt er onderscheidt gemaakt tussen twee soorten reclamestrategieën: – brand based advertising en direct response marketing. Direct response stimuleert kijkers om actie te ondernemen en zijn daarom gemakkelijk meetbaar op basis van de behaalde resultaten van de campagne. In tegenstelling tot direct response bevatten brand advertising-campagnes meestal geen oproepen tot actie en zijn ze meer gericht op impressies en bereik. Maar wanneer gebruik je nou brand based advertising in plaats van direct response marketing? 

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven gebruik willen maken van brand based advertising. Deze redenen zijn:

– Het introduceren van een nieuw bedrijf of product op de markt.
– Het behoud van merkgeloofwaardigheid en bewustzijn rond een reeds gevestigd          merk
– Het ondersteunen van klantenbinding en het geïnteresseerd houden van uw publiek
– Het toevoegen van nieuwe waarde aan de merk geloofwaardigheid of gehele re-     branding van het bedrijf
– Het verhogen van leads en sales in een lange termijn perspectief

Enkele van de bekendste voorbeelden van merkreclame zijn Coca-Cola, omdat het gaat om sterke emotionele associaties en een consistente merkidentiteit die we door de jaren heen herkennen.