De kracht van Interest based targeting.

Wat is Interest based targeting?

Interest based targeting is een vorm van online marketing waarbij je je doelgroep target op basis van hun interesses. Dit wordt vooral gebruikt via Facebook Ads, waarbij je jouw advertentie alleen aan mensen laat zien die bepaalde interesses hebben. Als je bijvoorbeeld een reisorganisatie hebt kan je targeten op iedereen die volgens Facebook interesse heeft in reizen, Toscane en wijn, en vervolgens deze mensen een advertentie laten zien van een Toscaanse wijnvakantie. Dit is natuurlijk slechts een van de vele voorbeelden van interesses waar je op kan targeten.

Is interest based targeting gebaseerd op de pagina’s die iemand liked?

Het wordt vaak gedacht dat interesses gelijk staat aan de Facebook pagina’s die iemand volgt/leuk vindt, maar dat klopt niet helemaal. Sommige pagina’s met heel veel likes kan je bijvoorbeeld niet vinden bij interesses bij het maken van een Facebook advertentie, terwijl andere pagina’s met een stuk minder likes er wel tussen staan. Ook verschilt de grootte van het aantal likes van een pagina vaak met de grootte van de doelgroep die Facebook aangeeft bij de interesse. Facebook zal je overigens altijd meteen de grootte van de doelgroep met een bepaalde interesse laten zien.

Hoe wordt dan bepaald wie welke interesses heeft?

Facebook heeft een algoritme waarmee ze mensen in bepaalde interesses onderverdelen, en dat is naast gelikete pagina’s ook op basis van onder andere de posts die ze liken, welke pagina’s ze openen, op welke posts ze reageren en aankoopgedrag. Facebook zal het merendeel van de mensen bij de juiste interesses indelen, maar het feit dat Facebook mensen zelf indeelt bij bepaalde interesses, gebaseerd op een algoritme, betekent dus ook dat ze het fout kunnen hebben, en ervan uitgaan dat iemand geïnteresseerd is in iets, terwijl dat niet zo is.

Op wat voor interesses is het mogelijk om te targeten?

Een paar voorbeelden van (standaard)interesses die je bij Facebook Ads kan gebruiken om een doelgroep mee te targeten zijn amusement, technologie, hobby’s en activiteiten en zo zijn er nog meer. Dit zijn erg brede interesses, maar je kan ook focussen op veel smallere interesses, die niet standaard staan aangegeven maar je zelf op kan filteren. Brede interesses kunnen soms niet effectief zijn, aangezien er een grotere kans is dat Facebook denkt dat mensen in bepaalde advertenties geïnteresseerd zijn terwijl ze dat misschien helemaal niet zijn. Stel je hebt een webshop die (Nike) sneakers verkoopt en je wilt Facebook Ads gebruiken om een doelgroep te targeten die geïnteresseerd zullen zijn in jouw producten. Van de brede zoektermen zou je dan ‘shoppen en mode’ aankruisen en daarmee bereik je dus iedereen die geïnteresseerd is in shoppen en mode. Een deel van deze doelgroep zal geïnteresseerd zijn in jouw producten, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél geïnteresseerd zijn in shoppen en mode, maar níet in jouw producten. Hierom is het soms verstandiger om smallere interesses te gebruiken. Je kan namelijk ook een interesse intypen, zoals Nike sneakers, en dan alleen de advertentie laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in Nike sneakers. Een nadeel aan smallere interesses is dat het niet altijd mogelijk is om hierop te targeten, aangezien niet alles zomaar als interesse wordt gezien door Facebook.

Een deel van de interesses waar je via Facebook op kunt targeten

Bedrijven en Industrieën

Mensen die bij de bank werken
Marketingspecialisten
Mensen in de gezondheidszorg
Ondernemers
Mensen die in de sales werken
Mensen die in de retail werken
Mensen die in de bouw werken
Wetenschappers
Kledingdesigners
Architecten

Familie en Relaties

Mensen die actief aan het daten zijn
Mensen die kinderen hebben
Mensen met kleinkinderen
Mensen die binnenkort een bruiloft hebben
Mensen die getrouwd zijn
Moeders
Vaders
Ouders met kleine kinderen

Winkelen en Mode

Mensen die naar schoonheidssalons gaan
Mensen met een interesse voor kleding 
Mensen die veel modeaccessoires hebben 
Mensen die veel speelgoed kopen
Mensen met tattoos
Mensen met een interesse in luxe artikelen
Mensen die gebruik maken van coupons

Hobby’s en Activiteiten

Mensen met een passie voor kunst 
Mensen met een passie voor muziek
Mensen die graag in huis & tuin bezig zijn
Mensen met huisdieren
Mensen die geïnteresseerd zijn in politiek 
Reizigers
Mensen met interesse in auto’s
Mensen die van motors houden
Mensen die een boot hebben

Eten en Drinken

Mensen die van bier houden
Wijnkenners
Mensen die sterke drank drinken
Koffieliefhebbers
Mensen die graag thee drinken
Mensen die van bakken houden
Mensen die houden van koken
Pizzaliefhebbers
Mensen die van barbecue houden
Vegetariërs
Veganisten
Mensen die graag uiteten gaan

Fitness en Welzijn

Bodybuilders
Mensen die mediteren
Mensen die veel bewegen
Mensen die hardlopen
Mensen die gewichtheffen
Mensen die aan yoga doen
Mensen die naar de sportschool gaan

Amusement

Gamers
Mensen die graag naar concerten gaan 
Mensen die van het theater houden
Mensen die veel films kijken
Mensen die veel muziek luisteren
Mensen die houden van boeken lezen
Mensen die graag TV kijken
Biosscoop liefhebbers
Mensen die graag naar de kroeg gaan
Mensen die uitgaan in clubs

Sporten en Buiten

Voetbalfans
Mensen die graag golfen
Fans van Basketball
Mensen die veel vissen
Mensen die houden van kamperen
Mensen met een interesse in marathons
Fans van rugby
Fans van snowboarden 
Jagers
Surfers

Technologie
Mensen met interesse in computers
Mensen met interesse in harddrives
Mensen die houden van fotograferen
Playstation liefhebbers
Xbox liefhebbers
iPhone fans
Android fans
Mensen met een passie voor software
Mensen met interesse in televisies

Zijn er nog andere platformen waarop je interest based targeting kan toepassen?

Het is dus wel duidelijk dat interest based targeting veel via Facebook Ads wordt gebruikt, maar dit is niet de enige plek waar dit kan. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om via LinkedIn een doelgroep te creëren die je wilt targeten met je advertenties op basis van interesses. Dit werkt bij LinkedIn vrijwel hetzelfde als bij Facebook, alleen bij LinkedIn zullen deze interesses meer gefocust zijn op professionele interesses, zoals accounting of data analyses, en bij Facebook ook op merken, pagina’s en mensen voor genot/plezier.

Hoe bepaal je op welke interesses je wilt targeten?

Een van de manieren om te bepalen welke interesses je aankruist om advertenties op te targeten is door te kijken wat voor pagina’s jouw huidige volgers leuk vinden. Verder kan je ook een pagina waarvan je denkt dat je die wilt targeten een like geven en dan zal je van Facebook gerelateerde pagina’s aanbevolen krijgen. Daarnaast krijg je ook personen/pagina’s aanbevolen bij het maken van de advertentie. Als je eerst Nike sneakers intypt als interesse om op te targeten, dan zal je allerlei aanbevelingen krijgen, zoals Adidas sneakers, Nike trainingspak etc. Ook bij Wikipedia krijg je altijd aan het einde van de pagina een lijst met gerelateerde onderwerpen, dus ook dat kan je gebruiken om interesses te achterhalen. Tenslotte is een deel ervan ook zelf verzinnen. Als je advies geeft over investeren in cryptocurrencies dan spreekt het natuurlijk voor zich om te targeten op mensen die andere crypto pagina’s leuk vinden en bijvoorbeeld grote investeerders volgen.