Wat zijn klikanalyses?
Zoals de naam al zegt is een klikanalyse een analyse die laat zien waar veel en waar weinig op wordt geklikt op een pagina van de website. Je hebt klikanalyses zonder warmtekaart, waarbij je in plaats van een visuele representatie van de webpagina in verschillende (warmte)kleuren alleen cijfers, zoals click through rate ziet, en je hebt klikanalyses aan de hand van een heatmap. Aan de hand van klikanalyses kun je zien waar veel en waar weinig op wordt geklikt op jouw website. Dit kan ontzettend nuttige informatie zijn om de website te optimaliseren. Als uit de klikanalyse bijvoorbeeld blijkt dat er veel op een niet zo relevante link wordt geklikt, terwijl er veel minder wordt geklikt op de call to action knop, dan kan je hier op inspelen door de call to action knop aantrekkelijker te maken.
Hoe werkt het bijhouden van klikken?
Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt kan hij worden geïdentificeerd door het gebruik van cookies of hun IP-Adres. De laatste tijd wordt het volgen van gebruikers wel steeds meer in vraag getrokken omdat mensen steeds bezorger worden over hun privacy, voor nu is dit echter nog mogelijk. Wanneer je de informatie van je bezoeker hebt kan je dit opslaan in een database en elke keer wanneer de bezoeker opnieuw op je pagina komt worden zijn ‘clicks’ toegevoegd aan de database. Cookies worden toegevoegd aan de hand van HTTP (Hypertext Transfer Protocol) en wanneer een gebruiker op een link klikt wordt hij verbonden met de bijbehorende webserver. Deze actie van een gebruiker die op een link klikt, wordt gezien als een verzoek en de webserver reageert door de informatie te verzenden, en deze informatie is dus een cookie.
wat heeft allemaal invloed op het klikgedrag van bezoekers?
Er zijn meerdere factoren waarom sommige links wel goed werken en sommige links niet. Een van de belangrijkste factoren wat invloed heeft op de bezoeker is de positie van de links. Hoe meer de link naar boven staat des te groter de kans dat iemand er op klikt. Daarnaast speelt het een grote rol of de bezoeker een persoonlijke band heeft met het onderwerp of niet. Ook afbeeldingen en posities van de links hebben invloed van het klikgedrag. Vroeger is er tevens een onderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat een positieve boodschap eerder aanslaat dan een negatieve boodschap.