Wat is geolocation?

Geolocation is een vorm van op locatie gebaseerde targeting. Geolocation maakt gebruik van IP-adressen, in tegenstelling tot het GPS signaal waar geofence campagnes gebruik van maken. Geofence campagnes zijn dus nauwkeuriger dan geolocation campagnes, maar voor brede marketing kan geolocation een uitermate effectieve manier van targeten zijn. Een nadeel van het targeten op basis van IP-adressen, is dat het soms lastig te bepalen is hoe betrouwbaar het is. Als iemand een VPN aan heeft staan van Amerika zal die persoon bijvoorbeeld al de advertentie niet te zien krijgen, ondanks dat hij/zij wel in de geolocation zone woont. Of mensen die niet in de geolocation wonen, maar hun IP-adres via een bedrijf gaat dat zich in die geolocation bevindt, waardoor die mensen (onterecht) toch de advertentie vertoond zullen krijgen. Over het algemeen zal de geolocation overigens vaak wel betrouwbaar zijn.

Hoe kan je geolocation inzetten?

Door middel van geolocation kan je ervoor kiezen om een bepaald gebied te markeren, en alleen de advertenties te vertonen aan de mensen in dat gebied. De grootte van deze gebieden verschilt. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om heel Noord-Holland te targeten, maar je kan er ook voor kiezen om een specifieke wijk of zelfs een postcode te selecteren. Dit kan heel handig zijn als je een organisatie hebt die bijvoorbeeld actief is in een bepaald gebied. Stel je bent een schildersbedrijf die alleen actief is in Noord-Holland is het mogelijk om alleen te adverteren op IP-adressen uit Noord-Holland. Geolocation is dus alleen handige voor bepaalde organisaties. In ons artikel: ‘Welke targeting methodes zijn er?’ wordt er uitgelegd welke soorten targeting het best passen bij wat voor soort organisaties.

Redenen om geolocation te gebruiken

Er zijn meerdere redenen waarom organisaties gebruik maken van targeting op basis van IP-adressen. Een reden is wanneer je een lokaal evenement op de markt wil brengen dat waarschijnlijk alleen toegankelijk zal zijn voor mensen in de omgeving waar het evenement plaatsvindt. Met IP-targeting kan je advertenties enkel sturen naar diegenen die zich in de algemene locatie van je evenement bevinden, wat de kans verhoogt dat je advertenties zullen resulteren in ticketverkoop. Een andere reden kan zijn dat je een lokale business bent waar mensen niet ver voor gaan reizen. Ben je bijvoorbeeld een bakker dan komen alleen lokale mensen bij je. Ook is het mogelijk om hierdoor klanten onder te verdelen in bepaalde demografische kenmerken. Stel je organisatie is gericht op studenten, dan kan er geadverteerd worden op het ip-adres van een universiteit.

De voor- en nadelen van geolocation

Het eerste voordeel is dat de advertenties veel meer gepersonaliseerd kunnen worden. Zo kan je bijvoorbeeld voor mensen in de buurt van je winkel advertenties laten zien met daarop bepaalde aanbiedingen. Daarnaast kunnen de inzichten uit IP-adressen bedrijven helpen bij het begrijpen van hun doelgroep, zo kom je erachter wat consumenten willen en waar ze vandaan komen. Deze kennis kan van onschatbare waarde zijn voor marketingcampagnes, omdat het marketeers de kans geeft om datagedreven beslissingen te nemen voor hun strategie.

Aan het adverteren op basis van IP-adressen zitten ook nadelen. Het grootste nadeel is dat je niet altijd weet of je de juiste mensen bereikt. Dit komt omdat fysieke locaties  vaak meer dan één apparaat hebben, en elk apparaat meer dan één gebruiker kan hebben. Meerdere gebruikers kunnen namelijk vaak niet afzonderlijk worden geïdentificeerd via het IP-adres alleen. Daarnaast kunnen deze apparaten apparaten  ook via een centrale IT-hub van het bedrijf lopen, die zich in een heel andere stad of een heel ander land kan bevinden.