Hoe werkt Google Tag Manager: Data Layer?

Wat is Google Tag Manager: Data Layer?

Met Google Tag Manager (GTM) is het mogelijk een code te plaatsen op iedere pagina van jouw website, waardoor je allerlei zaken kunt meten. Het toevoegen van een data layer zorgt voor nog meer informatie en data voor Google Tag Manager, zoals de inlog status van een gebruiker, welke producten verkocht zijn en welke in de winkelwagen zijn gelaten, of informatie over hoe de gebruiker de website gebruikt heeft. De data layer is een stukje JavaScript code die dus extra informatie doorgeeft aan Google Tag Manager. Met Google Tag Manager kan je meerdere tracking tools, zoals Google Analytics en de tracking tools van Facebook op een centrale plek beheren. Als je wilt weten hoe je deze tags toevoegd hebben we hier ook een artikel over: Hoe voeg je tags toe in Google Tag Manager?

Wat zijn de voordelen van Google tag manager?

Met Google Tag Manager is het mogelijk om tags toe te voegen en te updaten. Door deze tags kunnen er allemaal soorten statistieken worden bijgehouden zoals bijvoorbeeld de conversies. De tags kunnen op ieder moment worden gewijzigd en dit zorgt voor veel flexibiliteit. Daarnaast is het met Google Tag Manager mogelijk om tags toe te voegen van derden, zo is het mogelijk om Tags toe te voegen voor LinkedIn, Facebook, Leadfeeder en nog veel meer. Tot slot kan Google Tag Manager vanwege de gebruiksvriendelijke foutcontrole en snel geladen tags waardevolle gegevens voor je bedrijf betrouwbaar en zorgvuldig verzameld. 

Welke triggers kan ik toevoegen in Google tag manager?

Triggers bepalen wanneer en hoe de tags worden verzameld. De eerste mogelijkheid is om een tag af te vuren wanneer er ergens op wordt geklikt. Je kan bijvoorbeeld een trigger zetten op de knop ‘nu kopen’. Wanneer iemand er dan op klikt wordt de informatie naar je toegestuurd. De tweede mogelijkheid is om een tag toe te voegen op een aangepaste gebeurtenis.  Denk hierbij aan een gebruiker die bijvoorbeeld een interactie heeft met een widget. De derdie optie is de trigger ‘betrokkenheid van gebruikers’. Dit kan zijn de scrolldiepte, een youtube video of een formulierverzending. Tot slot is het ook mogelijk om een trigger toe te voegen die let op paginaweergave.