Wat is Account Based Marketing?

Account Based Marketing is een B2B marketing strategie waarbij je organisaties/accounts benaderd en hen behandelt als individuele markten. Dit is dus een specifieke manier van targeten. Je kan bijvoorbeeld via Facebook drie accounts (van organisaties) targeten en alleen die drie accounts een gepersonaliseerde advertentie vertonen, waardoor er een grotere kans is dat zij op de advertentie klikken. Dit is handiger dan wanneer je zomaar een algemene advertentie willekeurig aan iedereen vertoond.

Waarom gebruik maken van account based marketing?

Account based marketing heeft een groot voordeel voor B2B bedrijven omdat je voor de juiste klanten de beste advertentie kan opstellen. Stel je hebt een groothandel, Dan heeft het geen zin om zomaar een advertentie aan allerlei consumenten te vertonen. Je kan met een groothandel namelijk toch alleen aan bedrijven verkopen. In zo’n geval kan account based marketing een goede techniek zijn, aangezien je rechtstreeks een onderneming kan targeten waarvan je denkt dat jij van waarde kan zijn, en je dus een grote kans hebt dat de onderneming op jouw advertentie ingaat en daadwerkelijk bij jou in zal gaan kopen in de toekomst.

Wat zijn de voordelen en nadelen van account based marketing?

Er zitten veel voordelen aan account based marketing voor B2B bedrijven. Met account based marketing kan je: de relevante van je account verhogen, eerder en sneller in contact komen met deals, klanten raken met boeiende content voor hun en je kan specifieke contacten identificeren binnen een bepaald bedrijf, binnen een bepaalde sector. 

Er zitten ook nadelen aan het gebruik van deze marketingstrategie. Ten eerste moet je het aantal content verhogen. Omdat ieder account zijn gespecialiseerde advertentie moet krijgen gaat er meer werk in zitten van het maken van advertenties. Ten tweede werkt account based marketing het best als je een paar belangrijke klanten/accounts hebt. Bij een te grote klantenkring werkt dit niet, daarom ook dat het een B2B marketingstrategie is.

Hoe moet je account based marketing implementeren?

Ten eerste moet je je belangrijkste accounts identificeren. Op deze accounts ga je je focussen, op mindere klanten account based marketing toepassen is verspilling van tijd. Wanneer deze geïdentificeerd zijn moet je onderzoek doen naar de accounts zodat je alles weet over hun bedrijf. Na deze stap kan je de verschillende campagnes per account opstellen, personaliseer de campagnes op basis van de informatie die gevonden is bij het onderzoek naar het bedrijf. De laatste stap is het bijhouden van de campagne, monitor deze en let op hoe de campagne presteert en doe eventueel enkele aanpassingen.