Wat is een Audience Marketplace?
Een Audience Marketplace is een platform voor het binnenhalen en beheren van data en maakt deze data beschikbaar voor andere platformen. Dit kan ervoor zorgen dat je jouw advertenties heel specifiek kan targeten op jouw doelgroep. In de audience marketplace worden mensen ingedeeld in bepaalde categorieën, waar er veel verschillende van zijn, zoals iedereen met een huisdier, iedereen met een vermogen van boven de 500.000, milieubewuste investeerders, mensen zonder kinderen en ga zo maar door.
Wat kan je doen met een audience marketplace?
Met een Audience Marketplace is het dus mogelijk om data op te slaan en te beheren, maar wat kan je vervolgens met deze data doen? Je kan de mensen indelen op basis van talloze criteria in een bepaalde categorie. Een van die onderdelen is bijvoorbeeld online shopgedrag. Stel jij bent bijvoorbeeld op zoek naar Adidas sneakers, dan is de kans groot dat je twee dagen later op een andere website, zoals een nieuwswebsite, ‘ineens’ een advertentie krijgt voor sneakers. Dit kan komen doordat je (automatisch) aan een categorie in de Audience Marketplace bent toegevoegd. Jouw online shopgedrag, het zoeken naar Adidas sneakers, wordt opgeslagen, vervolgens heeft een adverteerder die sneakers verkoopt een audience van ‘mensen die geïnteresseerd zijn in sneakers’ toegevoegd aan zijn targeting, waardoor mensen die online op zoek zijn geweest naar sneakers nu een advertentie vertoont krijgen van sneakers.
Het kopen en verkopen van data
Binnen een Audience Marketplace is het ook mogelijk om data in te kopen en data te verkopen. Als je als bedrijf wilt groeien wil je zo graag mogelijk waardevolle potentiële klanten bereiken. Dit kan je krijgen door data intekopen van derden waardoor je toegang krijgt tot meer klantgegevens en ook meer details kan toevoegen aan je doelgroepen waardoor je conversies verhogen. Het is dus ook mogelijk om zelf data te verkopen als je hier over bezit. Bij Audience Marketplaces wordt er onderscheiding gemaakt tussen een Data Management Platform (DMP) en een Demand Side Platform (DSP). Een DMP wordt gebruikt voor het opslaan en analyseren van data terwijl een DSP advertenties koopt op basis van de informatie opgeslagen in de DMP. Verwar dit niet met Data visualisatie tools, deze tools zijn er om grote databestanden overzichtelijk te maken en te visualiseren.
Voorbeelden van Audience Marketplaces zijn:
Adobe Audience Manager
https://business.adobe.com/nl/products/audience-manager/adobe-audience-manager.html
TheTradeDesk: Demand side platform
https://www.thetradedesk.com/us/our-platform/dsp-demand-side-platform
Adform: Demand side platform
https://site.adform.com/solutions/demand-side-platform/
Eyeota
https://www.eyeota.com/