Wat zijn UTM codes?
Een UTM code is een toevoeging aan het einde van een URL die ervoor zorgt dat je allerlei informatie krijgt, zoals welke advertentiekanalen het effectiefst zijn. Een UTM code vuurt tags af op het moment dat iemand op een link van jouw website klikt, waardoor jij informatie krijgt hoe zij daar terecht zijn gekomen, hoeveel mensen op die link hebben geklikt en de demografische kenmerken van de bezoeker. Met UTM tags is het mogelijk om conversies te optimaliseren.
Waarom gebruik maken van UTM Codes?
UTM codes zijn een must-have, aangezien het heel belangrijk is om te ontdekken hoe mensen op jouw website komen en vanaf welk kanaal de meeste conversies worden gedaan. Als je bijvoorbeeld ziet dat er 3 conversies zijn gedaan door mensen die jouw LinkedIn advertentie hebben gezien, terwijl er wel 65 mensen via Facebook een conversie hebben gedaan, dan kan je met die informatie besluiten om de advertenties van LinkedIn uit te zetten en het geld dat je daar bespaart weer verder te investeren in Facebook advertenties, om die nog effectiever te maken. Als marketeer is het belangrijk om goede resultaten te behalen, wanneer je dus een campagne begint om meer conversies te halen, wil je graag weten via welk middel de meeste conversies behaald worden.
Hoe werken UTM Codes?
UTM is een afkorting voor Urchin Tracking Module. Door UTM’s is het mogelijk om verkeer naar je website te analyseren in Google Analytics door verschillende tags toe te voegen aan een URL. Er zijn 5 verschillende tags die je kan toevoegen, dit zijn: Medium, Campagne, Source, Term en Content, deze tags worden hieronder uitgelegd. Door middel van verschillende tools is het mogelijk de tags toe te voegen, zoals de ‘Google Campaign URL Builder’
De 5 UTM Tags
UTM_Medium is het medium dat de bezoeker heeft gebruik om de pagina te bezoeken, bijvoorbeeld via socials, email of een display advertentie.
UTM_Source gaat specifieker op het Medium in. Wanneer het medium social media is dan kan de source bijvoorbeeld Facebook of Instagram zijn.
UTM_Campaign is de UTM die past bij de betreffende campagne. Is het doel van je campagne iets zoals leads of traffic, dan zal dit worden weergegeven in de UTM code.
UTM_Term wordt officieel gebruikt als het ‘keyword’ dat je wilt gebruiken om je klanten binnen te halen, echter wordt deze UTM niet altijd gebruikt en kan het ook voor andere doeleinden gebruikt worden, zoals meer informatie krijgen over je campagne. Je kan bijvoorbeeld een term maken met ‘klanten’ en eentje met ‘potentiële klanten’ om te laten zien welke bezoeker al klant is bij jou.
UTM_Content beschrijft de inhoud van de link/pagina. Daarnaast wordt het ook veel gebruikt als A/B test door middel van 2 verschillende UTM’s.
De voordelen en nadelen van UTM tags
Het voordeel van het gebruiken van UTM tags is dat je al je online uitingen gebundeld kan meten. Je kan door al je mediamiddelen in 1 campagne te bundelen veel inzicht krijgen in de prestaties van je online uitingen. Je kan bijvoorbeeld de kosten en het aantal leads hier mee meten. UTM Codes geven je ook inzicht per campagne, bron en medium wat het effect is van de verschillende kanalen. Je kan je campagnes steeds effectiever maken door te kijken welke kanalen het best werken.
Een nadeel van UTM codes is dat het grootste deel handwerk is. Bij handwerk kunnen er altijd dingen fout gaan en neemt dit ook veel tijd in.