De Museumsector

Er zijn veel verschillende soorten musea in Nederland en ieder museum heeft zijn eigen kunst en verschillende werken waar zij bekend om staan.

Voor musea is het dus relatief gezien makkelijk om te positioneren tegenover concurrenten, ieder museum heeft zijn eigen onderscheidingen en zo dus ook zijn eigen doelgroep.

Het moeilijke is juist om deze doelgroep te vinden en ook te targeten met advertenties, dit is lastig omdat er geen vaste gegevens zijn van mensen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld geschiedenis of technieken.
Het is lastig om iemand te targeten op zijn interesses, maar dit kan wel degelijk.

Corona heeft er net als in heel veel andere sectoren voor gezorgd dat musea zijn gaan digitaliseren.
Dit heeft er mede toe geleid dat er veel is gedaan op het gebied van online reserveren.

Daarnaast wordt er steeds meer gebruik gemaakt van social media door musea, met als doel de jongeren generaties te bereiken.

Het aantal musea bezoeken bestond in 2019 uit 22,5 miljoen binnenlandse bezoekers en ruim 10 miljoen buitenlandse bezoekers.
Dit is de jaren daarna flink afgenomen door corona aangezien er in 2021 nog maar 9,7 miljoen bezoeken in totaal waren.

Uitdagingen

De juiste doelgroep vinden

Zoals eerder is vermeld is het voor musea lastig om online te adverteren op de juiste doelgroep. Dit komt omdat mensen met bepaalde interesses voor een museum vaak geen bepaalde demografische gegevens heeft, dit is soms wel het geval. Echter kan een 80 jarige man uit Rotterdam en een 18 jarige vrouw uit Groningen allebei geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld Geschiedenis. Dit kan verholpen worden door middel van bepaalde tools, bijvoorbeeld door middel van interest based marketing.

Budget effectiever inzetten

Musea maken veel gebruik van marketing en zo ook vaak van offline marketing. Er wordt nog veel gewerkt met flyeren en posters. Dit kan vaak heel prijzig zijn met weinig opbrengst aangezien je niet gericht op iemand adverteert. Heel veel mensen die niet geïnteresseerd zijn in musea lopen hier zonder naar te kijken langs.

Buitenlandse bezoekers bereiken

Omdat een groot percentage van de bezoekers uit het buitenland komt is het lastig om te weten waar je moet adverteren. Als musea wil je dat buitenlanders makkelijk je musea kunnen vinden online. Hier kan je voor zorgen door bijvoorbeeld aangeschreven te staan op sites met beste musea voor toeristen. Echter kan je ook zelf adverteren naar deze doelgroep. Je kan bijvoorbeeld door middel van gps geofencing adverteren op campings of hotels zodat de mensen daar advertenties van jou te zien krijgen.

Online en offline marketing afstemmen

Musea maken nog relatief veel gebruik van offline marketing. Maar om dit zo goed mogelijk in te zetten kan de offline marketing ondersteund worden door online marketing. Wanneer je bijvoorbeeld flyert in een bepaalde omgeving kan je dit ondersteunen door gebruik te maken gps geofencing, zodat de mensen in die buurt 2 keer een impressie van jou te zien krijgen, eentje offline en eentje online.

EEN SELECTIE VAN ONZE
DATA GEDREVEN TECHNIEKEN

DEMOGRAPHICS BASED TARGETING

CRO

HEAT MAPPING

GPS GEOFENCING

DOMAIN TARGETED ADVERTISING

USER SESSION RECORDING

TAM ANALYSIS

IN-SESSION PERSONALIZED EXPERIENCES

SKILL BASED TARGETING

INTEREST BASED TARGETING

IMPRESSION BASED RETARGETING

DEMOGRAPHIC TRAFFIC ANALYSIS