DATAGEDREVEN OF “DEEP DIVE DRAMA”?
Er worden door bedrijven heel wat foute beslissingen genomen op basis van verkeerde of onzinnige data. Lees hier hoe dat komt, maar vooral hoe data voor je laat werken en je wel een datagedreven onderneming krijgt. 9 tips helpen je daarbij.
Maar wat betekent een ‘Deep Dive Drama?’
Een ‘Deep Dive Drama’ is als je nietszeggende data aan het verzamelen bent, waar je achteraf niets mee kunt. Sterker nog, deze groeiende berg van data zit je dan alleen maar in de weg. Het zijn bijvoorbeeld marketingcampagnes die een verkeerde doelgroep aantrekken. Er werden diverse A/B tests gedaan, waar er een test uitsprong met de grote hoeveelheid kliks. Volgens de rapportage leek dit de meest waardevolle test. Maar was dat achteraf ook zo? Stel dat je bijvoorbeeld een advertentie hebt met een afbeelding van een dure Maserati. Dan bestaat er een kans dat het vooral duizenden jonge jongens zijn die op deze advertentie afkomen. Ze kunnen deze auto echter nu niet betalen en een groot gedeelte van hen later ook niet. Kwantiteit hoeft daarom geen kwaliteit te betekenen.
Ondernemers zijn aan het ondernemen, marketing is voor hen vaak uitdagend. Menig marketeer is creatief, maar niet voldoende datagedreven. Ga daarom eerst terug naar de basis waar je goed in bent; het ondernemen.
“Menig marketeer is creatief, maar niet datagedreven.”
Hoe bereik je een datagedreven organisatie?
Een grote valkuil van datagedreven ondernemen is om eraan te beginnen zonder het juiste doel voor ogen te hebben. Dan kunnen A/B-tests ook allemaal onzinnig blijken te zijn; je kiest dan nog steeds uit slechte oplossingen. Ga daarom terug naar de basis en begin bij je onderneming, want als je gokt op data waar je misschien ooit iets mee denkt te kunnen dan ben je waarschijnlijk een hoop verwarring aan het zaaien. Je scherpte en focus komt erdoor in gevaar. Bovendien geef je een onzinnige hoeveelheid geld uit aan dure marketingbureaus, data opslagcapaciteit en tijd van jezelf en medewerkers.
9 tips om datagedreven te worden
- Realiseer je dat data slechts een middel is (gereedschap) en geen doel of hype.
- Begin vanuit ondernemerschap, dus wat wil je bereiken?
- Stel duidelijke en reële doelen, bijvoorbeeld 15% meer nieuwe klanten.
- Zorg voor randvoorwaarden, zoals budget, kennis, capaciteit en beschikbaarheid.
- Denk na hoe je datgene wat je wilt bereiken meetbaar maakt.
- Zorg dat er een sponsor is vanuit het management, management buy-in is cruciaal.
- Begin pas met data als aan al deze voorwaarden voldaan is.
- Laat geen A/B-tests doen als je niet weet wat je wilt bereiken.
- Heb geduld en begin klein. Je kunt niet in één maand datagedreven zijn.
Onze conclusie
Data is niet altijd het nieuwe goud, het kan ook als olie zijn die bijna niets waard is. Je moet het raffineren, het kost je tijd en geld en daarna moet je er ook nog wat mee. Alleen het doen van A/B-tests of het maken van een leuk dashboard maakt een bedrijf niet datagedreven. Daarvoor moet data verweven zijn in iedere fase van het marketing- en salesproces. Je kunt niet zomaar één onderdeel van dit proces selecteren en zeggen dat je datagedreven bent.
Bruikbare inzichten krijg je pas als je de doelen kent.
We gaan graag met je over jouw doelen in gesprek, omdat dit altijd de beste start is voor succesvolle datagedreven campagnes. Zie het contact opnemen voor het vrijblijvende gesprek maar als tip 10…