Helderheid en rust in de Cookie Chaos.

door | mrt 3, 2022 | Nieuws

Stel dat je werkzaam bent op een marketingafdeling. Geheel onverwacht komt je directeur binnenstormen met de opmerking: “Stop maar met die campagne, klanten volgen dat mag niet meer!” Dat kan tegenwoordig elke marketingmedewerker gebeuren. Weet je wat je dan moet antwoorden? Je kunt maar beter weten waar het over gaat. Anders sta je misschien wel voor schut of loopt, in het ergste geval, je functie gevaar. Wat er aan de hand is? Veel!

Geheel onverwacht komt je directeur binnenstormen met de opmerking: “Stop maar met die campagne, klanten volgen dat mag niet meer!”

Wakker geschud door Oostenrijk en België

Internetreus Google ligt onder vuur. Google Analytics is namelijk volgens de Oostenrijkse privacytoezichthouder in strijd met Europese privacywetgeving. Deze dienst stuurt IP-adressen en cookiegegevens van gebruikers naar de VS, wat volgens de AVG-wetgeving verboden is.

Ook de GBA, de Gegevensbeschermingsautoriteit in België, heeft de advertentiebrancheorganisatie IAB Europe recent veroordeeld met een boete van 250.000 euro. De cookiepop-up, waarmee websitegebruikers hun trackingsvoorkeuren kunnen aangeven, voldoet volgens de Belgische waakhond niet. Die manager die net binnenstormde had het ook gelezen…

Op de plaats rust

Hoe ga je hier nu mee om? Vooral door rustig te blijven en je te realiseren dat GDPR/AVG nog nauwelijks jurisprudentie heeft. Internationale rechters gaan zich er inhoudelijk over buigen en bepalen waar de privacywetgeving start en eindigt. De meningen verschillen bijvoorbeeld over wanneer wel of niet persoonlijke informatie via een IP adres te herleiden valt. Aan ‘dit is de waarheid’ wordt nu pas gewerkt en daar zullen binnen Europa voorlopig nog veel verschillende meningen over bestaan. Dus laat je niet gek maken, maar blijf wel alert en laat je op tijd informeren door een betrouwbare datapartner.

Op zoek naar alternatieven

Wil je het volledige antwoord van Google lezen op de uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder, klik dan hier. Een alternatief is bijvoorbeeld dat Google de cookiegegevens van Europese gebruikers op Europese bodem houden. Binnen onze dienstverlening hebben zijn er meerdere alternatieven als het gaat om het verzamelen van data. Daarmee wordt een te grote afhankelijkheid voorkomen. Ook is er steeds meer focus op 1st party data. Dat zijn data die enkel en alleen verzameld worden met toestemming van eindgebruikers.

Conclusie

Waarschijnlijk wordt 2022 het jaar waarin er stevig geschud zal worden aan de boom van de cookie- en pixel-gebaseerde verwerkingen. Maar een ding is zeker; we kunnen als maatschappij niet zonder internet. Het komt goed, of we passen ons als flexibele wezens aan. Daar zijn we inmiddels allemaal wel aan gewend geraakt.

Voor nu; hou rust, weet wat er gebeurt, kijk kritisch naar je eigen gegevensbeschermingsaanpak, blijf je verdiepen en deel deze blog met iedereen die er belang bij heeft.

Helder toch?