Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse bedrijven een andere kant opgaan als het om de bedrijfsstrategie gaat. In plaats van marketing, krijgt sales nu meer aandacht binnen organisaties.

Een onderzoek door Pixelfarm onder 1.073 Nederlandse marketing- en sales deskundigen  laat zien dat 53% van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verkoop vinden dat sales belangrijker is dan marketing. Dit is een grote verandering vergeleken met vroeger, toen marketing meestal de leiding had. 

Maar er is meer aan de hand dan alleen deze verschuiving. Vroeger was het simpel, je had sales en marketing. Maar nu is marketing veel ingewikkelder geworden met termen zoals contentmarketing, online marketing en brand marketing. Hoe denken mensen in Nederland over deze veranderingen? Het onderzoek laat zien dat vooral in kleinere bedrijven sales belangrijker is dan marketing. Bijna 60% van de mensen in deze bedrijven vindt dit, terwijl het bij grotere bedrijven iets minder is, zo’n 51%. Dit betekent misschien dat kleinere bedrijven meer behoefte hebben aan directe verkoopacties.

Opvallend is dat bedrijven nu meer geld steken in branding dan in online marketing. Vooral jonge mensen denken dat dit in de toekomst belangrijker wordt. Dit betekent dat het verhaal en imago van een merk steeds belangrijker wordt.

Ondanks dat mensen toegeven dat ze niet alles weten over marketing, zijn ze toch tevreden met hun resultaten. Bij 57% van de mensen gingen de online marketing resultaten het afgelopen jaar omhoog. Vooral jonge mensen zijn hier positief over. 

De doelen van marketing en sales zijn anders, maar ze werken wel samen. Marketing richt zich op het aantrekken van zo veel mogelijk potentiële klanten door een grote groep mensen te bereiken en interesse te trekken, zelfs waar de klant zich nog niet bewust van was. Sales daarentegen zet die geïnteresseerde klant om in een daadwerkelijke verkoop. Het is belangrijk dat de marketingafdeling de juiste leads doorstuurt naar de salesafdeling. Want de verkoopafdeling is afhankelijk van de kwaliteit van deze leads om succesvol te zijn.

Sales en branding worden belangrijker, terwijl traditionele marketing wat terrein verliest. Een sterk merk verhaal en goede verkoopinspanningen worden steeds belangrijker, vooral voor kleinere bedrijven.