Tips voor het bepalen van jouw marketing strategie

Tips

Hoe bepaal je jouw online strategie?
De mogelijkheden binnen de online wereld zijn eindeloos. Hoe kom je als onderneming nou tot een sterke online strategie? Dit hangt natuurlijk af van het doel die de onderneming stelt. In iedere strategie is het belangrijk om te bedenken wat het doel is, zo ook in een online strategie. Online marketing is een vorm van directe marketing, het is een snelle manier om direct met jouw specifieke doelgroep in contact te staan. Verschillende targeting methoden helpen jouw om de juiste doelgroep te bereiken. Na het lezen van dit artikel zal duidelijk zijn hoe jij jouw doelgroep kan bereiken met jouw online strategie.

Doelstelling
Wat wil je als onderneming bereiken? Dit is belangrijk om ook mee te nemen in de online strategie. De online strategie gaat namelijk deel uit maken of de ondernemingsdoelstellingen behaald gaan worden of niet. Het is dus belangrijk om deze goed in kaart te hebben zodat er vanuit de onderneming kan worden gedacht. Als de doelstelling van de onderneming is om de business internationaal uit te breiden dan zal een online strategie binnen Nederland daar niks aan toe voegen. De online marketing strategie behoort tegenwoordig in het gehele plaatje en kan niet meer worden uitgesloten in een onderneming.

Uit de doelstelling vloeit een kernboodschap. De kernboodschap is wat jij wilt vertellen aan jouw (potentiële) klanten. De klant is op zoek naar iets dat hij nodig heeft of zoekt een oplossing voor een probleem. De klant is niet op zoek naar jouw merk. De kernboodschap moet dus vanuit de klant worden gedefinieerd.

Doelgroep in kaart brengen
Wie is de doelgroep? Online kan de doelgroep heel specifiek worden getarget dus is het van belang dat de doelgroep duidelijk gedefinieerd is. Er achter komen wie online de beste doelgroep voor jouw merk is kan namelijk flink in de kosten lopen. Door de doelgroep duidelijk gedefinieerd te hebben kan deze groep worden getarget. Schrijf eens een aantal persona’s en laten we de interesses van deze personen targeten.

Online marketing doelstelling
Hoe gaat de online marketing doelstelling bijdragen aan de ondernemingsdoelstelling? Hier moet invulling aan worden gegeven. Als dit duidelijk gedefinieerd is moet de strategie meetbaar gemaakt worden. Dit doen we door verschillende KPI’s aan de online strategie toe te wijzen. KPI’s kunnen bestaan uit kosten per lead, Click Through Ratio (CTR), aankopen, terugkerende bezoekers, unieke bezoekers, nieuwsbrief aanmeldingen of zelfs de scrolldiepte. Dit is geheel afhankelijk van de doelstelling die je wilt bereiken.

Visueel brand passend bij de onderneming
Hoe wil jij je uiten naar je doelgroep? Dit is in online marketing niet anders dan bij de traditionele manieren. Het is natuurlijk belangrijk dat jouw uiting overeenkomt met jouw onderneming. De look and feel moet bij de onderneming passen. Sluit deze niet aan bij jouw onderneming dan zal de uiting minder effectief bij de doelgroep zijn. Door een stijlgids te maken zal de look and feel hetzelfde blijven. Dit zorgt voor herkenning, dat is belangrijk als je de kracht van herhaling wilt gaan toepassen. Herhaling zorgt voor herkenning, hierdoor zal de (potentiële) klant bewuster worden van de advertentie.

Targeting
Aan de hand van de kenmerken van jouw doelgroep ga je deze targeten. Dit wil zeggen dat je op vaste waarden binnen de doelgroep target. Het specifiek richten op jouw doelgroep wordt steeds makkelijker gemaakt doordat er steeds meer bekend is over gebruikers. Zo zou een onderneming die op een beurs staat een advertentie kunnen plaatsen op GPS locatie dat iedereen binnen een straal van 1000m weet welke stand hij staat. Zo is het ook mogelijk om op iemands interesses te targeten, geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling en het (gezamenlijk)inkomen van een huishouden. Naast de zojuist genoemde targeting mogelijkheden zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Relevante mix van kanalen
Op welke kanalen is jouw doelgroep actief? Waarschijnlijk is jouw doelgroep niet op één kanaal actief maar op meerdere. Het is dan ook verstandig om op meerdere kanalen te adverteren. Hier is het belangrijk dat de stijlgids en de kernboodschap duidelijk zijn gedefinieerd. Verschillende kanalen vraagt namelijk om verschillende advertenties. De doelgroep op Instagram vraagt om een andere visuele advertentie dan Facebook. Het focussen op meerdere kanalen zorgt ook weer voor telkens de herkenning waardoor jouw merk/product (on)bewust zal blijven hangen.

Contentkalender
Een contentkalender geeft weer welk bericht er op welk kanaal moet worden geplaatst op welk moment. Door maandelijks de contentkalender bij te werken zorg je ervoor dat je nooit zonder content komt te zitten. Overleg de contentkalender met zoveel mogelijk mensen zodat iedereen binnen de onderneming betrokkenheid en invulling kan geven aan de content. Met een contentkalender ga je gestructureerd te werk en kom je nooit zonder content te zitten!

Optimaliseer en evalueer
Alles staat online en je campagne loopt. Dat is fijn! Nu moet het worden bijgehouden. De campagne moet geoptimaliseerd blijven worden. Er kan worden gekeken naar welke domeinen goed en minder goed werken. Misschien werken sommige banners wel niet goed. Of is je biedstrategie niet juist. De instellingen van de campagne moeten constant worden geoptimaliseerd gedurende de campagne. Door te blijven optimaliseren zullen de resultaten steeds beter worden. De learnings die uit deze optimalisaties worden gehaald kunnen bij soortgelijke campagnes van te voren worden toegepast. Het is dus van belang om de campagne en de werkwijze te evalueren om volgende campagnes optimaal te laten draaien.

Ontvang advies voor de juiste strategie. Robin adviseert u graag

Wij zijn gevestigd in Naarden

Gooimeer 4 – 15
1411 DC Naarden

Een e-mail stuurt u naar:

Toch liever bellen? Dat kan ook.

Bel +31 (0) 20 2270 270