Wat is GPS Geofencing?
GPS Geofencing is een steeds groter wordend fenomeen in de wereld van online marketing. Het is een van de meest nauwkeurige manieren om een doelgroep te targeten, en het gebeurt op basis van het GPS signaal dat door iemands telefoon wordt afgegeven. Tegenwoordig heeft iedereen op zowat ieder moment van de dag zijn/haar mobiel bij zich wat dit een goede manier maakt om mensen te targeten. Dit klinkt natuurlijk interessant, maar hoe werkt dit precies?
De betekenis van een geofence
Bij Geofencing door middel van GPS zet je een (digitale) omheining, een zogenaamde geofence, om een bepaald gebied heen. Dit gebied kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld een gebouw, een winkel of een dorp. Door deze geofence is het mogelijk om potentiële klanten te targeten op basis van hun locatie. Hierbij wordt er alleen gebruik gemaakt van mobiele telefoons, aangezien computers geen gps locatie afgeven. Dit houdt in dat alleen de mensen die zich, op het moment dat de targeting aanstaat, in de geofence bevinden en hun mobiel gebruiken, jouw advertentie te zien krijgen. Dat kan enorm waardevol zijn voor een heleboel ondernemingen. Stel je hebt een onderneming die rijke investeerders adviseert en er is een congres over het investeren van geld in aandelen, dan kan je een geofence plaatsen om het gebouw waar dat congres plaatsvindt en kunnen alle mensen die op het moment van het congres in dat gebouw zijn en hun mobiel gebruiken, jouw investeringsadvertentie krijgen. Dat heeft natuurlijk de potentie om jouw bekendheid en aantal klanten te laten verhogen, aangezien je heel specifiek target op mensen waarvan je denkt dat ze interesse hebben in jouw diensten/producten. Een ander voorbeeld van GPS geofencing is dat restaurants hotels in de buurt kunnen omheinen, waardoor de hotelgasten meerdere keren een banner te zien kunnen krijgen van het restaurant, waardoor ze uiteindelijk misschien de keuze maken om daar uit eten te gaan.
Succesvolle geofence campagnes uit de echte wereld
Een voorbeeld van een geofence campagne van een groot bedrijf, is de campagne die Burger King in 2018 inzette. Burger King plaatste een geofence van rond de 180 meter rond meerdere McDonald’s heen, waarbij mensen die in die geofence kwamen een promotie van Burger King kregen waarbij ze via de app een ‘Whopper Sandwich’ konden bestellen voor een cent. Dit zorgde ervoor dat veel mensen die eigenlijk naar de McDonald’s zouden gaan die sandwich bestelde en dus weg gingen van de McDonald’s.
Is GPS de enige manier van locatie-targeten?
Naast geofencing bestaan er ook nog andere vormen van targeten op basis van locatie. Een van die vormen is targeten via ‘geolocatie’. Het verschil tussen GPS geofencing en targeten op basis van geolocatie, is dat er bij geolocatie gebruikt gemaakt wordt van het IP-adres van de computer van de gebruiker in plaats van het GPS signaal van een mobiel. Dit laat ook meteen het grote nadeel van GPS geofencing zien, je kan hiermee alleen op mobiele telefoons targeten, aangezien computers geen GPS signaal afgeven. Bij geolocatie target je dus juist op computers en kan je een groter oppervlakte bereiken dan bij geofencing, maar het is wel minder nauwkeurig. Met geofencing kan je namelijk zelfs targeten op zoiets specifieks als een winkel, terwijl je via IP-adressen niet nauwkeuriger dan een postcode of een regio kan targeten. Daarnaast kunnen mensen ook een VPN hebben wat het ook weer onnauwkeuriger maakt dan GPS tracking.
Wat kan je nog meer met geofencing?
Naast dat je GPS Geofencing kan gebruiken om mensen advertenties te vertonen op het moment dat ze op een bepaalde locatie zijn, kan je het ook gebruiken om inzichten te verkrijgen, zoals wie er in de geofence zijn geweest en de bezoekers van de locatie bijvoorbeeld via hun computer weer te retargeten als ze thuis zijn. Dit fenomeen wordt ‘impression based retargeting’ genoemd. Dat houdt dus in dat mensen eerst via hun mobiel een advertentie krijgen op het moment dat ze in de geofence zijn, en dan op een later moment weer een nieuwe advertentie te zien krijgen. Hiervoor hoeven de gebruikers niet eens de advertentie aangeklikt of gezien te hebben, als de advertentie is ingeladen is dat namelijk al genoeg. Dit kan uiteraard een effectieve manier van targeten zijn, omdat je mensen die op een locatie zijn geweest waarvan jij denkt dat het aansluit bij de producten/diensten die je aanbiedt, de advertentie niet maar een keer, maar meerdere keren op verschillende manieren en locaties aan deze mensen vertoont.