Wat is retargeting?
Retargeting is een vorm van het targeten van advertenties, waarbij je de advertentie alleen vertoond aan mensen die al eens iets van jouw onderneming gezien hebben. Meestal wordt retargeting gebruikt om mensen te targeten die al een keer op jouw website zijn geweest. Dit werkt als volgt: stel je hebt een onderneming waarbij het doel is om zoveel mogelijk producten te verkopen. Iemand bezoekt de website en verlaat de website weer zonder iets te kopen, waardoor diegene dus wel alles gezien heeft en jou nu kent, maar je er verder nog niet veel aan hebt omdat het doel producten verkopen was. Als je hebt ingesteld dat iedereen die op jouw website is geweest maar niks heeft gekocht opnieuw een advertentie te zien moet krijgen, dan zal deze gebruiker een volgende keer als hij op internet zit een nieuwe advertentie te zien krijgen van je. Er bestaan hiernaast ook nog andere vormen van retargeting. Zo bestaat er bijvoorbeeld ook impression based retargeting, waarbij je niet de website gebruikers target, maar je de advertentie nog een keer vertoond aan alle mensen die al eens een advertentie van jouw gezien hebben, maar hier bijvoorbeeld niet op geklikt hadden.
Waarom gebruik maken van retargeting?
Retargeting is super handig om dat de bezoeker al eens heeft laten zien dat hij geïntresseerd is in jou, of het soort product dat je aanbiedt. Met retargeting kan je er voor zorgen dat de bezoeker je niet is vergeten en zo mogelijk op deze manier terug komt naar jouw website. Retargeting kan zorgen voor meer verkopen en een betere omzet. Daarnaast richt je je reclame niet op nieuwe personen maar op degene van wie interesse hebben getoond, dit laat daarom ook vaak ook zien dat de CTR hoger is bij retargeting.
Wat zijn de voordelen en nadelen van retargeting?
Het eerste voordeel is hierboven eigenlijk al gezegd. Omdat mensen jouw al een keer gezien hebben, herkennen ze je advertentie sneller en krijg je dus de kans op meer clicks. Retargeting is ook goedkoper dan normaal adverteren omdat je je richt op een speficiek doelgroep. Daarnaast kan je door specifiek te adverteren hele andere boodschappen op de advertenties zetten omdat degene die de advertentie zien al een keer op jouw website zijn geweest.
Een nadeel van retargeten is dat de gebruikers op je website cookies moeten accepteren om ze te mogen volgen. Wanneer dit dus niet wordt geaccepteerd is het niet mogelijk om ze te retargeten. Daarnaast kan iemand ook ‘per ongeluk’ op je website zijn en is hij helemaal niet geïnteresseerd in wat je aanbiedt. Hierdoor verspil je geld aan het adverteren van mensen die geen interesse hebben.
Retargeting tips
Zorg ervoor dat je het retargeten niet ovedrijft. Er bestaat ook iets als teveel retargeten en dit kan er voor zorgen dat mensen er irritaties aan bevinden en zelfs een slecht beeld bij de klant over jouw bedrijf. Niemand wilt oneindig bestookt worden met dezelfde advertentie, daarom is het belangrijk om bij retargeting jezelf te plaatsen in de schoenen van de klant. Dit kan je voorkomen met de juiste instellingen bij je advertenties.
Een tweede tip is om in de advertenties de klant te vragen een actie uit te voeren. Het heeft geen zin om in de advertentie te werken aan je naamsbekendheid te werken omdat hij toch al van je bestaan af weet. Daarnaast kan je de advertenties ook personaliseren omdat je informatie hebt over wat voor persoon er op je site was en waar hij naar heeft gekeken.