Wat is CPM?
CPM is een afkorting van Cost per 1000 (Mille) Impressions. Dit is een manier om prestaties van, onder andere, advertenties te meten. Het CPM zegt hoeveel het kost om duizend keer vertoond te worden. Dit bereken je dus door het totaal aan kosten van de advertentie te delen door 1000 vertoningen. Hierbij gaat het dus niet om advertenties waarbij je betaald per klik, zoals bij Google Search Ads het geval is, maar waarbij je betaald om de advertentie te vertonen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij display banners die je op websites en in apps vertoond. De CPM kun je van tevoren instellen, waardoor je zelf bepaald hoeveel je wilt betalen voor 1000 vertoningen.
Wat is een goede prijs voor de CPM?
Het is lastig om te zeggen hoe hoog je CPM moet zijn, er zijn namelijk veel factoren die hier invloed op hebben. De prijs voor de CPM verschilt waar de advertentie wordt geplaatst. De prijs van de CPM wordt namelijk bepaald door vraag en aanbod, als er veel aanbod is op de site waar je wilt adverteren maar bijna geen vraag, gaat de prijs naar beneden. Als er weinig aanbod is en veel vraag wordt de prijs hoger. Daarnaast verschilt het gemiddelde ook per branche, een branche met dure producten en diensten zullen meer betalen voor hun advertenties, dit komt omdat er ook meer op verdient wordt. Toch zegt de prijs van het CPM niet alles, het maakt niet uit als de CPM hoger is dan bij andere als hierdoor de CTR en Conversies hoger zijn dan bij de rest. Wanneer je alsnog veel betaalt voor de advertenties en je bijna geen resultaat ziet moet je wel goed nadenken over een nieuwe strategie.
Wanneer gebruik je CPM?
De prijs van je CPM maakt dus niet veel uit als je CTR en Conversies laag zijn. Toch is het behalen van conversies niet altijd het doel van bedrijven. Soms kiezen bedrijven er voor om hun naamsbekendheid te vergroten, en niet hun conversies. Als het doel van je advertentie naamsbekendheid is kijk je dus naar je CPM. Wanneer het doel van je advertentie wel conversies is kan je beter kijken naar je CPC (Cost per Click), dit laat zien hoeveel je uitgeeft per klik op je advertentie. Je kan er dus ook voor kiezen om de advertentie zo te ontwerpen dat een klik helemaal niet nodig is, dat kan je doen door de reclameboodschap direct te tonen op de advertentie.