Wat is skill based targeting?

Skill based targeting is een vorm van targeten waarbij advertenties alleen vertoond worden aan mensen met bepaalde skills of vaardigheden. Dit is een vorm van targeten die vooral effectief op LinkedIn kan worden ingezet. Op LinkedIn zetten mensen over het algemeen namelijk skills die ze bezitten op hun profiel. Iemand die bijvoorbeeld heel goed is in een programma zoals Google Ads, zal dit op zijn LinkedIn profiel zetten als vaardigheid. Het targeten op deze manier is erg effectief voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers.

Hoe werkt skill based targeting?

Skill based targeting is net als ‘interest based targeting’ en ‘behavioral based targeting’ een manier van adverteren waarbij je een specifieke doelgroep kan bereiken. Bij skill based targeting gaat het echter niet om interesses of gedrag, maar om de vaardigheden die iemand bezit. Interest based targeting en behavioral based targeting zijn beide beter om in te zetten op Facebook dan op LinkedIn, aangezien Facebook meer een social media kanaal is waarbij je laat zien wat je hobby’s en interesses zijn en omschrijf je als het ware je gedrag/wat je gedaan hebt. LinkedIn is een heel ander soort social media, en is bedoeld voor je carrière. Op LinkedIn omschrijf je niet zo snel wat je in het weekend hebt gedaan, maar omschrijf je je studie- en werkervaring, waar je momenteel werkt, en waar het in dit artikel om gaat: de vaardigheden/skills die je bezit. Stel je bent een expert in het gebruiken van het statistiekprogramma SPSS, dan zal je dit al snel op je LinkedIn profiel beschrijven, om potentiële werkgevers te laten weten dat je vaardig bent in statistiek programma’s. Op het moment dat er een bedrijf is dat grootschalige onderzoeken uitvoert aan de hand van SPSS, en op zoek is naar een nieuwe medewerker voor de statistiek afdeling, kunnen ze via LinkedIn een vacature plaatsen, die alleen vertoond wordt aan iedereen die statistiek en/of SPSS skills bezit. Hiermee vergroot je de kans dat de vacature door de juiste mensen wordt ontvangen, en dat iemand die geschikt is voor jouw onderneming op de vacature reageert.

De voordelen en nadelen van skill based targeting

Het grootste voordeel van skill based targeting is dat je mensen hier heel specifiek mee kan targeten. Als je exact weet wie jouw doelgroep is en wat voor skills de mensen in deze doelgroep bezitten, dan kan je door skill based targeting je advertentie exclusief vertonen aan mensen met deze vaardigheden. Dit zorgt voor een hogere ‘CTR’ (click through rate) aangezien de kans een stuk groter is dat iemand die bepaalde vaardigheden bezit op een advertentie of vacature klikt wanneer deze vaardigheden omschreven staan in de advertentie, vergeleken met iemand die deze vaardigheden niet bezit. Als je de advertentie aan willekeurige mensen laat zien, of bijvoorbeeld alleen target op een specifieke locatie zonder skills mee te nemen, zal de CTR waarschijnlijk lager zijn. Daarnaast is een ander voordeel van skill based targeting dat je hierdoor kan zien hoeveel mensen in een bepaalde locatie een specifieke vaardigheid bezitten. Als je op zoek bent naar mensen die vaardig zijn in bepaalde software, die in de omgeving van Amsterdam wonen, dan zal LinkedIn aangeven hoe groot jouw doelgroep is.

Een nadeel van skill based targeting is dat niet iedereen die LinkedIn heeft ook echt al zijn/haar skills op hun profiel zet. Sommige mensen hebben een simpel profiel met enkel hun studie, werkervaringen, en een omschrijving wat ze doen en kunnen, maar niet echt specifieke skills of vaardigheden toegevoegd. Ook kunnen mensen een bepaalde vaardigheid aan hun profiel toevoegen, die ze eigenlijk helemaal niet bezitten. Een ander nadeel is dat het adverteren via LinkedIn erg duur is in vergelijking met andere vormen van adverteren, zoals adverteren met display banners, Google Search Ads, of Facebook advertenties. Als de prijs daarentegen geen probleem is kan het adverteren via LinkedIn op basis van skills een effectieve manier zijn om een doelgroep te bereiken.

Skill based targeting vakjargon uitgelegd

Eerder werden de begrippen ‘interest based targeting’ en ‘behavioral based targeting’ genoemd, en beschreven dat deze beide technieken effectiever zijn voor Facebook advertising waar skill based targeting juist effectiever is op LinkedIn. Interest based targeting is een manier van targeten waarbij je advertenties vertoont aan een doelgroep met bepaalde interesses, zoals sport, bedrijven of amusement. Behavioral based targeting is ook een manier van targeten, maar hierbij gaat het niet om interesses die mensen hebben, maar daadwerkelijk gedrag van mensen. Hierbij vertoon je dus advertenties aan een doelgroep die een bepaald gedrag vertoont, bijvoorbeeld op basis van online shopgedrag, geplaatste foto’s of bezochte websites.

Skill based targeting tips

Een tip met betrekking tot skill based targeting, is dat je het alleen in moet zetten op het moment dat je precies weet waar je naar op zoek bent. Als je er honderd procent van overtuigd bent dat je een advertentie/vacature alleen wilt vertonen aan mensen met Google Analytics als vaardigheid, dan is het een enorm effectieve manier van targeten, maar omdat LinkedIn vrij duur is en niet iedereen zijn vaardigheden op zijn LinkedIn profiel plaatst, is het niet verstandig om skill based targeting zomaar een keer uit te proberen. Zorg dat je je doelgroep perfect in beeld hebt, en maak dan gebruik van de effectieve techniek van skill based targeting. Een andere tip zou zijn om skill based targeting in te zetten in combinatie met iemands functietitel. Vaardigheden kan iedereen namelijk zo zelf invullen, waardoor het ook voorkomt dat mensen vaardigheden op hun profiel zetten die ze helemaal niet bezitten. Door de targeting in te zetten op basis van skills in combinatie met functietitel heb je een grotere kans dat je de juiste mensen bereikt, en de mensen die de advertentie/vacature te zien krijgen in jouw daadwerkelijk beoogde doelgroep zitten.