We weten inmiddels allemaal dat social media platformen, zoals Instagram en Facebook tegenwoordig niet weg te denken zijn uit een gemiddelde social media strategie. Deze social media kanalen worden ingezet om de producten en/of diensten door middel van content zowel organisch als betaald te promoten.
In het rijtje van Instagram en Facebook is TikTok tegenwoordig echter niet meer weg te denken. Hoewel generatie Z zich al een tijdje op TikTok bevindt, sluiten ook steeds meer bedrijven zich aan op dit platform. Er zijn verschillende redenen waarom dit platform zo goed werkt als verlenging van een social media strategie voor bedrijven: lees hieronder welke redenen dit zijn!
Zij gingen je al voor
Grote internationale bedrijven, zoals luchtvaartmaatschappij Ryanair, Capri-Sun en Windows zijn al een poos actief op TikTok. De content die zij hierop delen, is totaal anders dan de content die wordt gedeeld op hun Instagram en Facebook kanalen. Door middel van trends en viral sounds plaatsen deze bedrijven video’s die gerelateerd zijn aan hun producten en/of diensten, maar komt het niet schreeuwerig over als reclame. De video’s zijn een stuk minder formeel en bevatten een bepaald soort humor dat geaccepteerd wordt op TikTok.
TikTok tone of voice
De tone of voice die je als bedrijf kunt aannemen, is op TikTok anders dan op de – inmiddels traditionele – social media kanalen Instagram en Facebook. Het kan een stuk minder formeel. Zelfspot, maar vooral ook een grote dosis humor is erg belangrijk. Deze tone of voice sluit dan ook aan bij het grootste deel van de TikTok gebruikers; generatie Z. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers op TikTok ligt dan ook een stuk lager dan die van de traditionele social media kanalen.
Pak de trend mee
Op TikTok wordt het je redelijk makkelijk gemaakt om content te creëren. Door een video te maken op een trending sound lift je gemakkelijk mee op de trend. Je kunt aan deze sounds gemakkelijk een eigen draai geven als bedrijf zijnde. Betrek de trend bijvoorbeeld op een veel voorkomende situatie op de werkvloer of betrek het op je eigen product en/of dienst.
Vul je contentkalender
Nog een reden om gebruik te maken van TikTok: vul gemakkelijk je contentkalender. Aangezien het een verlenging zal zijn van je contentstrategie, hoeft het niet perfect te zijn. Verre van perfect zelfs; hoe authentieker, hoe beter. Hierdoor is het laagdrempelig om content te creëren voor dit platform en dus gemakkelijker om de contentkalender te vullen.
Zelfs de meest imperfecte video’s hebben een grote kans om viraal te gaan op TikTok, dus wie weet creëer jij binnenkort wel een virale video.
Backstage
En tot slot: door middel van TikTok geef je eenvoudig een kijkje achter de schermen bij je bedrijf. Op deze manier leren de kijkers je bedrijf op een andere manier kennen. Waar de focus op Instagram en Facebook vooral ligt op je product en/of dienst, kun je op TikTok gemakkelijk laten zien wat (of wie) er nog meer achter zit.
Kortom; neem een voorbeeld aan o.a. Windows, vind je nieuwe tone of voice, pak de trend(s) mee en vul je contentkalender terwijl je een kijkje achter de schermen geeft bij jouw bedrijf.