Wat is Dynamic Creative Optimization (DCO)?

Wat is Dynamic Creative Optimization (DCO)?

Dynamic Creative Optimization (DCO) is een vorm van display adverteren waarbij de advertenties automatisch worden aangepast op basis van real time data die binnenkomt. Het is dus een vorm van gepersonaliseerde advertenties. Vaak wordt het gebruikt bij een retargeting campagne. Retargeting houdt in dat mensen die op jouw website zijn geweest op een later moment een advertentie van jou vertoond krijgen. Door middel van DCO wordt retargeting nog effectiever, omdat niet iedereen die op de website geweest is dezelfde advertentie krijgt, zoals normaal gesproken het geval is, maar de advertentie (automatisch) gepersonaliseerd wordt. Stel je hebt een online kleding bedrijf en een iemand heeft een pagina van een paar schoenen bezocht maar niet gekocht en iemand anders heeft een trui bezocht, dan kan DCO ervoor zorgen dat persoon A later een advertentie met schoenen krijgt en persoon B een advertentie van een trui krijgt, waardoor de kans groter is dat ze op de advertentie klikken omdat ze al op zoek waren naar zo’n product.

Hoe werkt DCO?

Dynamic Creative Optimization zijn advertenties die gebruik maken van machine learning-technologie om gepersonaliseerde inhoud aan te bieden op basis van real-time gegevens. DCO advertentie servers ontvangen doorgaans input van twee belangrijke bronnen: je data management platform (DMP), en je creative management platform (CMP). De DMP zorgt er voor dat datafeeds worden afgehandeld, en je CMP zorgt ervoor dat creatieve elementen zoals advertentieteksten en visuele middelen worden beheert.

DCO-advertenties halen gegevens uit verschillende bronnen, dit zijn bronnen zoals:  browsergeschiedenis, winkel gewoonten, apparaat, weer, locatie, IP-adres, CRM-records en nog veel meer. Deze bronnen worden beheerd via een gecentraliseerd DMP. Het DMP werkt samen met de DCO advertentieserver en voedt deze met real-time gegevens uit alle aangesloten bronnen, zodat de server automatisch advertenties kan genereren op basis van de ontvangen informatie. Het DCO advertentieplatform werkt daarnaast ook samen met je CMP, waardoor het verschillende grafische elementen en teksten naar de server kan halen om de advertentie samen te stellen.

Voorbeelden van DCO

Er zijn veel manieren waar DCO handig is om toe te passen, echter is het lang niet voor elk bedrijf nuttig om toe te passen. Hier zijn een paar voorbeelden waarin DCO wel goed kan worden toegepast.

Stel je hebt een online kleding bedrijf en een iemand heeft een pagina van een paar schoenen bezocht maar niet gekocht en iemand anders heeft een trui bezocht, dan kan DCO ervoor zorgen dat persoon A later een advertentie met schoenen krijgt en persoon B een advertentie van een trui krijgt, waardoor de kans groter is dat ze op de advertentie klikken omdat ze al op zoek waren naar zo’n product.

Een ander voorbeeld zijn advertenties in de automotive sector. In de automotive sector wordt er veel gebruik gemaakt van de inkomende data van bezoekers. Zo kan de advertentie worden geoptimaliseerd per gebruiker. Stel dat iemand vaak zoekt naar een auto met de grootte voor een gezin en tussen de 10.000 en 20.000 euro. Dan kunnen de advertenties aangepast worden met auto’s die in deze categorie vallen.

Ook in de financiële sector wordt er gebruik gemaakt van dynamische advertenties. DCO is een bijzonder effectief instrument voor financiële dienstverleners en retailbanken, omdat de advertentie op elk moment kan worden aangepast aan voortdurend wisselende aanbiedingen, promoties en tarieven, zodat campagnes onmiddellijk kunnen inspelen op marketing wijzigingen. Het stelt financiële dienstverleners met een grote voetafdruk van lokale agenten, zoals verzekeraars, ook in staat om gelokaliseerde campagnes te voeren.

Voordelen en nadelen van DCO

Er zijn een aantal voor en nadelen op het gebied van dynamic creative optimization campagnes. Hieronder worden er een paar voor en nadelen besproken en uitgelegd.

Een DCO campagne is een highly targeting method en past zich snel aan op wat er geadverteerd moet worden. Hierdoor wordt er geadverteerd met iets wat een persoon eerder heeft opgezocht op internet en wordt dit zo snel mogelijk gepersonaliseerd, verder heeft een flexibele en snelle werking.

De advertenties die getoond worden passen zich heel snel aan op wat er opgezocht wordt op internet. Uit onderzoek is gebleken dat DCO campagnes een hogere CTR hebben. Dit komt doordat er gepersonaliseerde advertenties worden getoond. Het is aannemelijk dat iemand sneller op een advertentie klikt van iets wat je leuk zou kunnen vinden. Je bent namelijk al een keer op een site geweest van de adverteerder.

Je kunt je advertentietekst aanpassen op jouw manier. Per targeting group kun je je tekst op verschillende manieren aanpassen, hierdoor kun je je specifiek richten op één groep per tekst.

Een nadeel kan zijn dat als je weinig tijd steekt in het up-to-date houden van je informatie en zo je informatie niet accuraat meer kan zijn. Als de advertentie niet regelmatig wordt aangepast is het beter om een HTML5 banner advertentie te plaatsen. Het is tijdrovend om een DCO campagne neer te zetten. Het gebruik van een DCO campagne ligt natuurlijk aan het budget, de schaal waarop geadverteerd gaat worden en de tijden waarop de advertentie live gaat. Dit heeft allemaal invloed op hoe je campagne gaat presteren.