De top 5: Minst gebruikte targeting methodes

door | jun 14, 2022 | Nieuws

In een eerder artikel zijn de meest gebruikte en algemene targeting methodes beschreven. Echter betekent dit niet dat dit ook altijd de beste manieren zijn om targeting toe te passen voor jouw bedrijf. Er zijn nog heel veel manieren die over het algemeen onbekend zijn maar die wel heel effectief kunnen zijn. De 5 minst bekende targeting strategieën worden daarom in dit artikel uitgelegd.

1. Contextual targeting

Contextual targeting is een manier van adverteren op bepaalde webpagina’s. Met deze methode is het mogelijk om te filteren op de inhoud van een webpagina. Wanneer de pagina gaat over een onderwerp wat past bij je advertentie, dan is het dus mogelijk om je advertentie alleen op die pagina’s te laten zien. Stel dat op een nieuwssite een artikel is geschreven over de toenemende vleesconsumptie en wat de gevolgen hiervan zijn voor het milieu. Dan is het mogelijk om als producent van vegetarische producten op deze pagina te adverteren.

2. Targeting op basis van        levensgebeurtenissen

Targeting op levensgebeurtenissen is het bereiken van mensen op het moment dat ze een bepaalde mijlpaal bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afstuderen, het beginnen van een bedrijf of het aanschaffen van een huisdier. Op Facebook en Google Ads is het mogelijk om op deze levensgebeurtenissen te adverteren. Google kijkt naar waar een bepaald individu vaak naar zoekt. Stel dat iemand veel opzoekt over het hebben van een nieuwe hond, of hoe je het best een hond kan opvoeden, dan maakt Google automatisch een conclusie dat er binnenkort wellicht een hond wordt gekocht door die bepaalde persoon. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld producenten van dierenvoeding adverteren op deze persoon.

3. Data inkopen

Een van de effectiefste manier om te adverteren is het inkopen van data. Het inkopen van data kan op een audience marketplace. Op deze plek kan alle data worden beheerd en kan er zowel data worden gekocht en verkocht. Er zijn veel websites die hun data beschikbaar stellen om te kopen. Een voorbeeld hiervan is kieskeurig.nl. Op deze website worden er allerlei soorten producten met elkaar vergeleken op verschillende websites. Kieskeurig.nl verkoopt hun data waarop wordt gezocht. Stel dat je als bedrijf boormachines verkoopt. Dan is het mogelijk om data te kopen van kieskeurig.nl van mensen die boormachines hebben vergeleken op hun site. Op deze manier kan het bedrijf dat boormachines verkoopt de mensen in dit databestand targeten.

4. Operating system targeting

Operating system targeting is een vorm van technical targeting. Deze manier wordt niet vaak gebruikt omdat het alleen een voordeel kan bieden voor specifieke ondernemingen. Voor veel ondernemingen maakt het namelijk niet uit wat voor operating system de bezoeker zich bevindt. Operating systems zijn bijvoorbeeld Windows, Android of IOS. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor ondernemingen die opladers verkopen. Zo is het mogelijk om mensen die android gebruiken alleen opladers te laten zien die bij hun apparaat passen.

5. Gps Targeting

GPS targeting is een van de meest nauwkeurige manieren om een doelgroep te targeten, en het gebeurt op basis van het GPS signaal dat door iemands telefoon wordt afgegeven. Tegenwoordig heeft iedereen op zowat ieder moment van de dag zijn/haar mobiel bij zich wat dit een goede manier maakt om mensen te targeten. Door middel van GPS targeting is het mogelijk een bepaald gebied te selecteren waar jij je advertentie wil laten zien. Dit kan handig zijn voor lokale ondernemingen die hierdoor alleen de advertentie kan laten zien in hun dorp of omgeving.