Welke Targeting methodes zijn er?

door | apr 7, 2022 | Nieuws

Wat is targeting?

Targeten is het richten van advertenties op een bepaalde doelgroep. Dit betekent dat advertenties worden getoond aan mensen voor wie het zo interessant mogelijk is, op deze manier willen marketeers een hoger rendement halen uit hun advertenties. Een bepaalde doelgroep targeten doe je echter niet zomaar, hier moet een bepaalde tactiek achter zitten. Vaak verschilt het per bedrijf of branche hoe de doelgroep getarget wordt. Er zijn om die reden ook super veel soorten methodes om iemand te targeten. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze methodes zijn en wanneer je ze het best kan toepassen.

Targeting op basis van technologische aspecten

Bij technical targeting wordt de doelgroep bereikt op basis van verschillende technologische aspecten. Denk hierbij aan targeting op basis van wat voor apparaat de bezoekers gebruikt, wat voor browser, wat voor operating system (IOS, Android, etc) en wat voor taal, resolutie en connection speed hij heeft.

Technical targeting kan bijvoorbeeld gebruikt worden wanneer jij als eigenaar van een telefoonwinkel alleen Iphone spullen verkoopt,  de targeting zet op alleen IOS gebruikers. Hierdoor worden alleen mensen met een Iphone benaderd, een ander voorbeeld is iemand die alleen computers verkoopt kan targeten op mensen die een computer gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

Targeting op basis demografische aspecten

Demographics based targeting is het targeten van mensen met bepaalde demografische kenmerken, zoals leeftijd, jaarsalaris of geslacht. Bij heel veel sites zoals Google, Facebook of LinkedIn vul je aan het begin je gegevens in, door deze gegevens is het mogelijk bepaalde advertenties te tonen op basis van demografische aspecten.

Demographics based targeting kan gebruikt worden wanneer je een bepaalde doelgroep zoekt met een bepaald demografisch kenmerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kledingwinkel die alleen heren kleding verkoopt, het is weggegooid geld om dan ook nog op vrouwen te adverteren.

 

 

 

 

 

 

Targeting op basis van locatie

Locatie targeting kan toegepast worden wanneer je als bedrijf je advertenties wilt plaatsen op een bepaald gebied. Dit kan bijvoorbeeld worden toegepast door ‘GPS Geofencing’ (Op basis van GPS) of ‘Geolocation’ (op basis van IP-adres).

Locatie targeting kan je bijvoorbeeld gebruiken als lokale bakker, voor een lokale bakker heeft het geen nut om mensen 50 kilometer verderop te bereiken omdat die nooit de reis daarvoor willen maken. Het kan ook ingezet worden als je bijvoorbeeld weet dat er een evenement aankomt. Speelt Ajax morgenavond thuis in de Arena? Dan kan je een gps locatie zetten op de Arena met een advertentie over iets zoals voetbalschoenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Targeting op basis van skills

Door middel van skill based targeting kan er ook getarget worden op basis van bepaalde vaardigheden van mensen. Dit is vooral handig via LinkedIn omdat mensen daar vaak aangeven waar zij goed in zijn en waar hun skills liggen. Deze methode kan vooral gebruikt worden voor het zoeken naar nieuwe medewerkers omdat je weet waar ze goed in zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Targeting op basis van gedrag

Behavioral based targeting is het bereiken van mensen met een bepaald gedrag. Er wordt hier gekeken naar het gedrag van mensen op het internet, denk hierbij aan gekochte online producten of bezochte websites. Dit is voor bedrijven daarom ook een hele makkelijke manier van targeten, heb je bijvoorbeeld een bedrijf gericht op schoenen, dan kan je targeten op mensen die vaak online zoeken naar nieuwe schoenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Targeting op basis van interesses

Door gebruik te maken van interest based marketing is het mogelijk om te adverteren op mensen met iets wat hun interesseert. Dit wordt voornamelijk gedaan via Facebook Ads, omdat Facebook een algoritme heeft waarmee ze mensen in bepaalde interesses onderverdelen, en dat is naast gelikete pagina’s ook op basis van onder andere de posts die ze liken, welke pagina’s ze openen, op welke posts ze reageren en aankoopgedrag. Op deze manier is het mogelijk om als eigenaar van een sportschool mensen die geïnteresseerd zijn in sport te vinden.

 

 

 

 

RETARGETING

Retargeting is een vorm van targeting waarbij mensen een advertentie te zien krijgen die al eens wat van jouw website hebben gezien. Dit is een handige methode omdat de bezoeker al heeft laten weten dat hij geïnteresseerd is in jou. Dit betekent dat nog een advertentie hem misschien over de streep kan trekken om een aankoop te doen.

Conclusie

Er zijn dus veel soorten manieren om mensen te bereiken, er zijn ook nog meer soorten die niet in dit artikel staan. Lees gerust alle opties door en bedenk bij jezelf wat voor soort targeting het best bij jouw bedrijf past. Denk goed na over wie je doelgroep is en wat je precies verkoopt. Op deze manier kom je er vanzelf achter welke methode het best gaat werken.